mandag 31. august 2009

Birken 2009

Lagt inn av Espen Medbø kl. 08:15

"Det holder med å komme en time før start, gjør det ikke? Joooda, det holder i massevis. Det tar ikke mer enn to og en halv time å kjøre?? Neeeeiiida!"... Statoil på Dal hadde laget omkjøringsveien fra helvete, så med ca 4-5 minutters margin rakk Ollis og jeg start. Ikke så nazitempo fra start som på Grenserittet, og vi kjempet oss fra bakert til forrerst i feltet. Det er nettotid, er det ikke? Da har man en edge på de foran fra utgangspunktet!
Gir/kjedet/generell fremdriftsmekanisme slurvet etter bare 30 minutter for min del, og jeg fikk mørke tanker om tilkalling av funksjonær for transport til mål. Det skulle årne seg etterhvert, men jeg var ikke eneste som slet med færre og færre gir. Skramstad ble nådd i flott 3:15-tempo, og mojo var høy. Spruten sto. Bringbusetra lovet også en god sluttid, denne gangen ca. 3:17. De neste passeringene jekket oss ned et par hakk, med endelige ambisjoner om bare å komme til helvete i mål. Dusj og kaffe.
Jevnt regn, jevn sølesprut og motvind sørget for at følelsen av sommer var langt borte. Ved sjusjøen sto Ina med varm, ferdigristet cola, og dagen ble raskt bedre. Ingen visste at hun skulle være der, så det var veldig gøy! Ned fra Sjusjøen er noe av det kaldeste jeg har vært med på. Vi stoppet og tok på jakke, noe jeg aldri trodde jeg skulle ta meg tid til (ja, jeg spurte faktisk Ollis "Skal vi stoppe å ta på jakke?"). Det var det smarteste vi gjorde den dagen.

7 km før mål var chippen min løs på foten. Rask løsning: Putt den i munnen! Med chip i munn, fossende mot mål, nei, faen der datt den ut. Stopp og gå tilbake å plukk opp. Ollis og felt var long gone, mistet sikkert 30 sekunder på det, 5 km før mål. Men Stamina gir ikke opp. Ved passering Ballettbakken, chip ut av munn, holdes nærme matte og "PIP", lett, dette funka. Må huske på dette i mål og.

Skivebremser er vel og bra, men det er nå vist at det er mulig å slite ut et sett med klosser på 3 timer og 37 minutter. Det er ikke til å tro hvor mange steder søla faktisk kommer til når man er eksponert lenge nok. Avleiringer på sålene inni skoa er et sted jeg ikke forventet meg. Varm dusj hos fetter Audun med påfølgende rundstykker og egg-og-bacon. Deilig.
Stikkordsliste:
02:30, mmm Go'Dag! - Det er lov å kjøre på rødt om natta når man skal rekke starten i Birken - Cola, kaffefilter og You**** - "Jeg syns jeg ser det klarner der fremme" - Naken mann smører noe på pung - Passiv oppvarming med krem - Kontrollere teten - Skramstad, lett! - vææææær så snill, XT, ikke gi deg nå! - såpeglatt i bakken - silkegjørme suger bra - nå er det kaldt og jævlig: 1t10min - 1t40min, Espen er i gang, rulla holder i ca. 30 sekunder - girtrash, mista 20 sekunder, alle foran - Ina, du er en engel! - NÅ ER DET JÆVLIG KALDT! - stoppe å ta på jakke - chip i munn - miste chip, finne chip, chip i munn - banne jevnt i 30 sekunder, presse presse - ballettbakken, ikke 87 km/t, men altfor fort - HA! der er Ollis, nå gir jeg jernet! - gå av sykkel på flatmark, gjørma sugde saften ut av beina - varm suppe, varm dusj, deilig lunch.

Bilder kommer når de kommer til meg.

2 kommentarer on "Birken 2009"

Ole Jacob on 31. august 2009 kl. 12:07 sa...

Godt oppsummert!

Henrich on 1. september 2009 kl. 13:32 sa...

Liker at vi kan se at du tar ut brikken til registrering på finndittbilde.no

Legg inn en kommentar

 

Team Øya Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez